Lahden tunnelit ovat täynnä tekniikkaa – ja Exilightin valaisimia

VT12:n tunnelit Liipola, joka on Suomen 4. pisin maantietunneli ja lähes kilometrin mittainen sekä Patomäen tunneli, jotka ovat otettu käyttöön joulukuussa 2020. Exilight on toimittanut tunneliin uudet infokyltit, joita löytyy tunneleiden seiniltä näkyvästi. Turvallisuuden kannalta ennaltaehkäisy on turvallisuusasia numero yksi ja numero kaksi on turvallinen poistuminen tunnelista, jos pahin tapahtuisi.

Liipolan tunnelin liikennettä valvotaan tutkajärjestelmällä – tekniikka on ensimmäistä kertaa Suomessa tässä käytössä. Tunnelin erityisenä innovaationa on ajoneuvotunneleista erillinen huoltokäytävä, joka mahdollistaa huoltotoimenpiteiden suorittamisen monessa tapauksessa ilman tunneliputken tai kaistan sulkemista. Huoltokäytävään kuljetaan liikennettä häiritsemättä erillisen kulkuyhteyden kautta.

Suurin osa Exilight Oy toimittamasta perinteisestä turvavalaistuksesta on edellä mainituissa huoltokäytävässä, mutta pitkin tunnelia on myös huomattava määrä aivan uudenlaisia EXINFO-opasteita, joista on helppo huomata esimerkiksi sammuttimien tai palopainikkeiden sijainti.